معرفی انواع چرخ خیاطی خانگی

چرخ خیاطی دستی

معرفی انواع چرخ خیاطی خانگی

چرخ خیاطی خانگی

چرخ‌های خیاطی خانگی برای استفاده در خانه و البته شخصی‌دوزی و در حجم کم تولید شده‌اند و بنابر عملکردشان در ۳ نوع متفاوت دستی، الکتریکی، کامیپوتری در بازار وجود دارند.

1- چرخ خیاطی دستی

چرخ خیاطی دستی
چرخ خیاطی دستی، قدیمی‌ترین چرخ‌ خیاطی است که تولید شده‌ است. این نوع چرخ برای حرکت، به نیروی الکتریکی نیاز ندارد و با انرژی مکانیکی و به وسیله به گردش درآوردن دسته چرخ خیاطی والبته در برخی از مدل‌ها پدال پایی، کار می‌کند. بدنه این نوع چرخ از فلزات تولید می‌شود و می‌توانند هر نوع جنس پارچه از ظریف تا ضخیم را بدوزند. اما بهتر است از آن بیشتر برای پارچه‌های ظریف تا متوسط استفاده شود. اگرچه چرخ خیاطی دستی، در مقایسه با نوع الکتریکی و کامپیوتری از ویژگی‌های کمتری برخوردار است اما به دلیل دوام بسیار بالا، در بیشتر خانه‌ها کاربرد دارد.
مزایا معایب
چرخ‌ خیاطی دستی، ارزان‌ترین چرخ خیاطی موجود در بازار است از فناوری‌های پیشرفته امروزی در این نوع چرخ خیاطی مشاهده نمی‌کنید
از آنجایی‌که سیم‌کشی ندارند، نگهداری آنها آسان و بی‌دردسر است تنظیم کردن دوخت در این نوع چرخ خیاطی، سخت است
بسیار بادوام هستند و طول عمر بالایی دارند کار با این نوع چرخ خیاطی برای مبتدیان به دلیل پاره شدن مکرر نخ سخت است
همچنین با این چرخ نمی‌توان دوخت‌های حرفه‌ای انجام داد

2- چرخ خیاطی برقی

چرخ خیاطی برقی
چرخ خیاطی برقی، یک موتور دارد. این موتور، نیروی به حرکت درآوردن سوزن چرخ را تامین می‌کند. البته این چرخ‌ها پدال پایی برقی دارند و سرعت حرکت سوزن را با فشار دادن پدال پایی برقی می‌توان کنترل کرد. با استفاده از این نوع چرخ خیاطی برقی، کاربر می‌تواند با هر دو دست پارچه را بگیرد.
روی این چرخ‌ها، صفحه مدرجی قرار دارد که با آن می‌توان انواع دوخت و طول کوک‌ها را تنظیم کرد. برخی از چرخ‌های خیاطی برقی به نخ‌قطع‌کن خودکار و جادکمه‌سوراخ‌کن خودکار مجهز هستند. با این چرخ می‌توان از انواع و اقسام پارچه‌ها برای دوخت لباس استفاده کرد. همچنین کیفیت دوخت با این نوع چرخ‌ها بالاست.
مزایا معایب
این نوع چرخ برای افراد مبتدی، بسیار عالی است و کارآیی راحتی دارد وقتی خراب شوند باید یک تعمیرکار حرفه‌ای آنها را تعمیر کند و نگهداری آن نسبت به چرخ خیاطی دستی سخت‌تر است
در انواع و با ویژگی‌های مختلف تولید می‌شود و کوک‌های متنوعی دارد دوام و طول عمر آن به اندازه چرخ‌های خیاطی دستی نیست
پدال پایی آن باعث می‌شود که خیاط روی دوخت و پارچه تسلط بیشتری داشته باشد
سرعت عمل در چرخ‌های خیاطی برقی بسیار بیشتر از چرخ‌های خیاطی دستی است

3- چرخ خیاطی کامپیوتری

چرخ خیاطی کامپیوتری
این نوع چرخ خیاطی مناسب افراد حرفه‌ای است که دوخت‌های پیشرفته انجام می‌دهند. این چرخ‌ها صفحه مدرج و دکمه‌ و شستی ندارند. آنها مجهز به صفحه نمایش LED یا LCD یا صفحه لمسی بزرگ هستند. نوع کوک‌های دوخته شده با این چرخ خیاطی، قابل برنامه‌ریزی است. صدها مدل کوک و دوخت را می‌توان در این نوع چرخ خیاطی ذخیره کرد. حتی هر دوختی را که با آن انجام دهید، می‌توانید ذخیره کنید تا در صورت لزوم از آن دوباره استفاده کنید. طرح‌های متنوع گلدوزی را هم می‌توانید با این چرخ خیاطی انجام دهید.
چرخ‌های خیاطی کامپیوتری پورت‌های USB دارند و کاربر می‌تواند با استفاده از کامپیوتر طرح‌های دوخت مورد نظر خود را آماده و به حافظه چرخ خیاطی منتقل کند و بدین ترتیب الگوهای دوخت را شخصی‌سازی کند.
مزایا معایب
بیش از ۱۰۰ نوع کوک دارد که هرکس می‌تواند نوع دلخواه خود را بیابد آنقدر امکانات و الگوهای دوخت بسیار دارد که کاربران تازه‌کار را گیج می‌کند
از صفحه مدرج و دکمه و شستی‌های دردسرآور خبری نیست این نوع چرخ خیاطی، به دلیل داشتن فناوری‌های متعدد، طول عمر کوتاهی دارد
به طور خودکار جادکمه‌ می‌زند چرخ خیاطی کامپیوتری بسیار گران‌قیمت است
سرعت کار چرخ خیاطی بهتر کنترل می‌شود
کوک‌های زده شده بسیار دقیق هستند و احتمال خطا در دوخت بسیار جزئي است